Saturday, 3 March 2012

Rancangan mengajar (sub tema "cuaca")




RANCANGAN MENGAJAR
Nama kelas                  : Tadika Seri Intelek

Bilangan murid           :      / 21 Orang 

Umur                           :  6 Tahun

Minggu & hari             :  Minggu 13 & Hari selasa

Tarikh                          : 27 mac 2012

Cadangan masa           : 60 minit (9.00 pagi – 10.00 pagi)

Tema                           : Cuaca             
       
Tunjang utama            : Tunjang Sains Dan Teknologi (Awal Sains)

Tunjang disepadakan  : Tunjang Komunikasi Bahasa Malaysia (BM)

                                    : Tunjang Perkembangan Fizikal Dan Estetika (Krativiti)



Standard pembelajaran utama :
i) (ST 5.12) Memerhati dan menceritakan bentuk dan warna awan pada cuaca yang berbeza (contoh : awan pada hari panas, cuaca mendung, cuaca berangin dan hari hendak hujan.

Standard pembelajaran yang disepadukan :
i) (BM 3.4.3) Membina dan menbunyikan suku kata hasil gabungan huruf konsonan dan huruf vokal (contoh : ba).

ii) (KTI 2.1.8) Menyanyi lagu dengan iringan muzik.

iii) (KTI 1.15) Mewarna gambar dalam ruang tertentu.

Objektif pembelajaran : Di akhir pengajaran, murid boleh :
i) Memerhati dan menceritakan bentuk dan warna awan pada cuaca yang berbeza.

ii) Membina dan membunyikan suku kata hasil gabungan huruf konsonan dan huruf vokal.

iii) Menyanyikan lagu tanya sama pokok dengan iringan muzik dengan baik.

v) Mewarnakan gambar bentuk awan dengan baik.

Pengetahuan sedia ada : Murid sedah mengetahui nama cuaca.

Penerapan nilai : Tekun dan bersungguh-sungguh.

Alat bantu mengajar (ABM) :  Kad gambar Bentuk dan warna awan mengikut cuaca dan carta
                                                  Lirik lagu.
KBKK :  Menjana idea


LANGKAH
MASA
AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

CATATAN
AKTIVITI GURU
AKTIVITI MURID

Set
Induksi
(5 minit)

- Guru masuk ke dalam kelas sambil membawa kad gambar bentuk dan warna awan mengikut cuaca, didalam sebuah beg.


- Guru menyoal murid apa yang ada didalam beg yang dibawa oleh nya?

- Murid tertanya-tanya apa yang dibawa oleh guru didalam beg tersebut.



- Murid menjawab soalan yang di tanya oleh guru dengan pelbagai jawapan.


ABM : Kad gambar bentuk dan warna awan mengikut cuaca.


Objektif : -


Nilai :  Bersungguh-sungguh

KBKK :  Menjana idea


Langkah
1
(15 minit)
.
- Guru menunjukkan kad gambar yang dibawanya kepada murid dan menerangkan kepada murid mengenai cuaca mengikut gambar yang ditunjukkan.

- Guru meminta murid untuk melihat di luar dan menyatakan bentuk awan di luar dan guru meminta murid untuk menceritakan kepada guru cuaca apa ?

- Murid melihat apa yang di tunjukkan oleh guru dan mendengar peneragan yang diberi oleh guru dengan penuh perhatian.



- Murid melihat kearah luar dan murid menceritakan kepada guru cuaca apa diluar itu dengan bersungguh-sungguh.

ABM : Kad gambar bentu dan warna awan.

Objektif : (i)

Nilai : Tekun

KBKK : Menjana idea







Langkah
2
(22 minit)


 - Guru membuka persembahan slaid gambar mengenai cuaca beserta ejaan. (contoh : hujan, panas, berangin, dan mendung).


- Guru meminta murid untuk mengeja bersama-sama dengan guru.

- Guru menanpal carta lirik lagu di papan putih.


- Guru meminta murid untuk berdiri dan menyanyikan lagu tanya sama pokok mengikut iringan muzik.


 - Murid melihat apa yang dilakukan oleh guru dengan penuh perhatian,




- Murid mengeja bersama-sama dengan guru dengan bersungguh-sungguh.

 - Murid melihat apa yang dibuat oleh guru dengan penuh tanda tanya.

- Murid berdiri dan menyanyikan lagu tanya sama pokok mengikut iringan muzik dengan bersungguh-sungguh.

ABM : Laptop & carta lirik lagu

Objektif : (ii) & (iii)



Nilai :  Bersungguh-sungguh

KBKK : Menjana idea


Langkah
3
(10 minit)

- Guru memberi kertas kerja kepada murid. (contoh : menggunting gambar-gambar bentuk awan kemudian tambal gambar tersebut di atas kertas tang telah disediakan kotak mengikut nama yang telah di tetapkan dan menulis semula perkataan tersebut.


 - Murid membuat lembaran kerja yang diberi oleh guru dengan bersunggu-sungguh.

ABM :  Lembaran kerja
Objektif  : (v)
Nilai : Bersungguh-sungguh
KBKK :  Menjana idea


Penutup
 (8 minit)


- Guru membuat rumusan tentang apa yang telah diajarnya pada hari ini.

- Guru bertanya kepada murid mengenai apa yang dipelajari pada hari ini.

- Guru meminta murid untuk menyanyikan semula lagu tanya sama pokok.
 .
- Murid mendengar rumusan yang dibuat oleh guru dengan tekun.


- Murid menjawab soalan guru mengenai apa yang dipelajari pada hari ini dengan bersemangat.

- Murid menyanyikan semuala lagu tanya sama pokok dengan bersungguh-sungguh.


ABM :  -

Objektif :   (iii)

Nilai :  
Bersungguh-sungguh


KBKK :  Menjana idea




Impak : Seramai 19/21 orang murid mencapai objektif. dua orang lagi murid tidak dapat mencapai objektif ini disebabkan oleh pelajar tersebut mempunyai masalah untuk mengguasai sesuatu perkara.







~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


LAMPIRAN 


" Penggunaan persembahan slaid dalam rancangan mengajar "


video


:)




Lembaran kerja bagi umur 4 tahun : warnakan gambar bentuk-bentuk awan.


















Lembaran kerja bagi umur 5 tahun : Gunting gambar bentuk awan kemudian tambal didalm kotak 
mengikut cuaca yang sebenar.








                                       





Tampal gambar mengikut kotak yang sesuai den tulis semula  perkataan tersebut.














Cuaca hujan      

____________














Cuaca mendung  

_____________













Cuaca panas      

____________












Cuaca berangin    

_____________




Wednesday, 29 February 2012

jenis-jenis cuaca :)

tahukah cuaca terbahagi kepada beberapa jenis?
ingin tahu?
ikuti perjalanan blog ini..
sama-sama kita mengorek rahsia alam..


<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>


hujan
berangin
ribut petir
cerah / panas
redup
mendung
ribut


senarai-senarai diatas adalah antara jenis-jenis cuaca yang bakal kita rungkai bersama-sama..
kenali dan fahami jenis-jenis cuaca serta bentuknya.
:)

Sunday, 12 February 2012

kenali gambar-gambar cuaca :)

 (: gambar-gambar cuaca :)
 



Haaa... gambar-gambar di atas ini adalah antara gambar-gambar cuaca hujan..

sebab apa hujan berlaku ?

Tanya sama pokok, apa sebab goyang?
Nanti jawab pokok, angin yang goncang.
Tanya sama angin, apa sebab hujan?
Nanti jawab angin, tanyalah awan.

Nanti kata awan, aku kandung air.
Sampai tempat teduh, aku pun cair.
Lihat dalam air, nampak bayang-bayang.
Campak satu batu, bayang pun hilang.

mari kita dengar lagu tanya sama pokok.
mari kita dengar bersama :)

video


Haa... sekarang dah tahukan macam mana hujan tu boleh terjadi?
biasanya sebelum hujan cuaca akan menjadi mendung dulu..
nanti kita lihat pula gambar cuaca mendung.
macam mana agaknya gambar cuaca mendung ni?
mari sama-sama kita 
lihat gambar cuaca mendung.
;)


<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>


mari kita lihat gambar cuaca mendung pula)"
walau pun tak berapa banyak.
kami sekadar berkongsi :)









bila awan mula menutupi matahari cuaca pula mula menjadi mendung...
bila dah mendung... apa yang terjadi?
mestilah awan mengeluarkan air yang telah dikandung sekian lama
untuk membasahi bumi yang indah ini:)

haaa... mari kita selidik dulu, sebelum cuaca menjadi mendung dan awan
mula menutupi matahari cuaca apa yang berlaku dulu?
moh lah kita menjalankan aktiviti penyiasatan tentang cuaca,
pasti ia menarik dan menggembirakan. pasukan ziyachasu
penyisat berkumpulan merungkai kisah ini...
lihat tau ...
:)



Episod sambungan :)
<--------------------------------------------------------------------------------------------->


Nak tahu tak ?
jom ikut kami, jelajah blog ini... dah habis jelajah baru tahu apa yang isi yang tersirat dan tersurat
dalam blog ni.. kalau tak jelajah dulu mana nak tahu kan...
bak kata pepatah tak kenal maka tak cinta, sama lah juga dengan blog pasukan ziyachasu ni. tak jelajah maka tak jumapa kan ?
moh kita jelajah bersama...



" HINT "
- Waktu-waktu macam ni selalunya orang malas sangat nak keluar.
- Tapi, waktu-waktu macam ni lah orang suka ambil kesempatan.



::::: PERSOALAN :::::

- Kenapa waktu macam ni orang malas nak keluar ?
- Kenapa pula orang suka ambil kesempatan ?


*---------- JAWAPAN ----------*

- Kononnye nak jaga kulit, takut kulit hitam lah katakan.
- waktu-waktu cam ni lah sidai kain cepat kering.


haaa.... agak-agak dah dapat bayangkan belum cuaca apa yang ingin kami sampaikan?
tipulah kalau masih kabur-kabur lagi...
dah siap bagi hint lagi tu.
siap dengan persoalan dan jawapan lagi...
bukan senang nak tengok orang bagi soalan siap bagi jawapan sekali....
istimewa ni, hanya pasukan penyisatan ziyachasu sahaja yang menawarkan ini... :)



**********************************************************************

kalau masih kabur lagi,,
ziyzchasu tolong lah dengan sedikit gambar yang mungkin boleh memberi penerangan.

sama-sama kita lihat gambar di bawah ini..
perhati betul-betul tau ...:)
















Haaaa... ini lah gambaran cuaca yang ingin kami sampaikan.
cuaca panas....
cuaca yang paling orang tidak berapa suka tapi suka ambil kesempatan.
ambil peluang mengeringkan baju lah katakan... hehe ...
:)




========================================================================



Apa lagi agaknye cuaca yang belum kita terjah ye ??
haaaaa....
nanti pasukan ziyachasu akan beri tahu di episod seterusnya...
follow tau kalau nak tahu episod seterusnya..


Pasukan ziyachasu akan menyediakan episod yang menarik untuk penonton blog ini...
semoga terhibur...


jumpa di episod selanjutnya..
:)


========================================================================


Eh,, tak sangka kita jumpa lagi...
sungguh setia penonton blog ni........
masih ternanti lah tu cuaca apa pula yang bakal ziyachasu akan ceritakan...
zassssss.......
kita layan dulu ini cerita....
:)









Agak-agak gambar di atas ini melambangkan apa ye ?

Haaa... kalau nak tahu gambar di atas ini melambangkan cuaca berangin..
selalunya orang kata... Orang la yang bertkata
 " kalau cuaca berangin macam ini tandanya nak hujan lah tu"

selalunya orang akan beranggapan seperti itu lah...
tapi ...


Haaaaaaaaaa.....
 banyak yang telah kita belajar kan ......

:)

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Saturday, 11 February 2012

kenali ziyachasu :)

Assalammualaikum,



Nur fadzilah saleh
Nurliyana ramli
Sitti aisyah samsuddin
Suzi hanani asmawah




kami merupakan ahli kumpulan yang akan merungkai kisah disebalik kejadian ALLAH.
saksikanlah pasukan ziyachasu akan menerangkan tentang cuaca yang mewarnai kehidupan kita.
kenali dan fahami apa yang di maksudkan dengan cuaca.
nantikan episodnya :) 



<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>

‘Dunia sudah hampir tua, uzur dan tidak keruan lagi perjalanannya’

Apa sebenarnya dimaksudkan dengan cuaca?
cuaca adalah keadaan udaya iaitu chaya matahari, angin, tekanan udara, dan lain-lain. di sesuatu tempat pada sesuatu ketika tertentu.

Pernahkah kita ambil tahu bagaimana fenomena cuaca ini berlaku?
Di blog ini kita belajar untuk mengambil tahu tentang fenomena cuaca itu berlaku.
Serbasedikit mengetahui rahsia alam .
:)

fenomena alam terjadi akibat daripada perbezaan suhu seluruh dunia, yang timbul sebahagian besarnya kerana kawasan yang lebih dekat dengan tropika, disekitar khatulistiwa, menerima lebih banyak tenaga matahari berbanding bahagian utara dan selatan, lebih dekat kepada kutub bumi.