Sunday, 12 February 2012

kenali gambar-gambar cuaca :)

 (: gambar-gambar cuaca :)
 



Haaa... gambar-gambar di atas ini adalah antara gambar-gambar cuaca hujan..

sebab apa hujan berlaku ?

Tanya sama pokok, apa sebab goyang?
Nanti jawab pokok, angin yang goncang.
Tanya sama angin, apa sebab hujan?
Nanti jawab angin, tanyalah awan.

Nanti kata awan, aku kandung air.
Sampai tempat teduh, aku pun cair.
Lihat dalam air, nampak bayang-bayang.
Campak satu batu, bayang pun hilang.

mari kita dengar lagu tanya sama pokok.
mari kita dengar bersama :)

video


Haa... sekarang dah tahukan macam mana hujan tu boleh terjadi?
biasanya sebelum hujan cuaca akan menjadi mendung dulu..
nanti kita lihat pula gambar cuaca mendung.
macam mana agaknya gambar cuaca mendung ni?
mari sama-sama kita 
lihat gambar cuaca mendung.
;)


<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>


mari kita lihat gambar cuaca mendung pula)"
walau pun tak berapa banyak.
kami sekadar berkongsi :)









bila awan mula menutupi matahari cuaca pula mula menjadi mendung...
bila dah mendung... apa yang terjadi?
mestilah awan mengeluarkan air yang telah dikandung sekian lama
untuk membasahi bumi yang indah ini:)

haaa... mari kita selidik dulu, sebelum cuaca menjadi mendung dan awan
mula menutupi matahari cuaca apa yang berlaku dulu?
moh lah kita menjalankan aktiviti penyiasatan tentang cuaca,
pasti ia menarik dan menggembirakan. pasukan ziyachasu
penyisat berkumpulan merungkai kisah ini...
lihat tau ...
:)



Episod sambungan :)
<--------------------------------------------------------------------------------------------->


Nak tahu tak ?
jom ikut kami, jelajah blog ini... dah habis jelajah baru tahu apa yang isi yang tersirat dan tersurat
dalam blog ni.. kalau tak jelajah dulu mana nak tahu kan...
bak kata pepatah tak kenal maka tak cinta, sama lah juga dengan blog pasukan ziyachasu ni. tak jelajah maka tak jumapa kan ?
moh kita jelajah bersama...



" HINT "
- Waktu-waktu macam ni selalunya orang malas sangat nak keluar.
- Tapi, waktu-waktu macam ni lah orang suka ambil kesempatan.



::::: PERSOALAN :::::

- Kenapa waktu macam ni orang malas nak keluar ?
- Kenapa pula orang suka ambil kesempatan ?


*---------- JAWAPAN ----------*

- Kononnye nak jaga kulit, takut kulit hitam lah katakan.
- waktu-waktu cam ni lah sidai kain cepat kering.


haaa.... agak-agak dah dapat bayangkan belum cuaca apa yang ingin kami sampaikan?
tipulah kalau masih kabur-kabur lagi...
dah siap bagi hint lagi tu.
siap dengan persoalan dan jawapan lagi...
bukan senang nak tengok orang bagi soalan siap bagi jawapan sekali....
istimewa ni, hanya pasukan penyisatan ziyachasu sahaja yang menawarkan ini... :)



**********************************************************************

kalau masih kabur lagi,,
ziyzchasu tolong lah dengan sedikit gambar yang mungkin boleh memberi penerangan.

sama-sama kita lihat gambar di bawah ini..
perhati betul-betul tau ...:)
















Haaaa... ini lah gambaran cuaca yang ingin kami sampaikan.
cuaca panas....
cuaca yang paling orang tidak berapa suka tapi suka ambil kesempatan.
ambil peluang mengeringkan baju lah katakan... hehe ...
:)




========================================================================



Apa lagi agaknye cuaca yang belum kita terjah ye ??
haaaaa....
nanti pasukan ziyachasu akan beri tahu di episod seterusnya...
follow tau kalau nak tahu episod seterusnya..


Pasukan ziyachasu akan menyediakan episod yang menarik untuk penonton blog ini...
semoga terhibur...


jumpa di episod selanjutnya..
:)


========================================================================


Eh,, tak sangka kita jumpa lagi...
sungguh setia penonton blog ni........
masih ternanti lah tu cuaca apa pula yang bakal ziyachasu akan ceritakan...
zassssss.......
kita layan dulu ini cerita....
:)









Agak-agak gambar di atas ini melambangkan apa ye ?

Haaa... kalau nak tahu gambar di atas ini melambangkan cuaca berangin..
selalunya orang kata... Orang la yang bertkata
 " kalau cuaca berangin macam ini tandanya nak hujan lah tu"

selalunya orang akan beranggapan seperti itu lah...
tapi ...


Haaaaaaaaaa.....
 banyak yang telah kita belajar kan ......

:)

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

No comments:

Post a Comment